MEN TANKENE MINE FÅR DU

2. desember 2011

Strafferettslig utilregnelig




NB, langlesning -kun for spesiellt interesserte.

Et omtalt begrep for tiden. Jeg har lenge smakt på hva jeg syns om dette, også før sommerens hendelse.
Jeg er, i følge noen, ganske fæl i meningene mine angående kriminelle i båsen; mordere, voldsutøvere, pedofile og voldtektsforbrytere.
Jeg mener disse handlingene er verre enn økonomiske kriminelle handlinger og kriminelle som ikke direkte skader noen fysisk.
Det jeg mener er at folk som dreper fortjener ikke annet enn å råtne i et fangehull, det har jeg sagt før og sier det gjerne igjen. Selvforsvar og forsvar av andre er selvsagt formildende.

Når et menneske dreper et annet, uansett hvem, hvor og hvordan så er det straffbart! Da må man straffes, ikke settes i et "luksushotell" hvor man får utdanning og andre fordeler som ikke alle ukriminelle engang har tilgang til.
Ei celle som de vi ser i Prison Break med et høl å drite i og en bibel under hodeputa; thats it!
Og alle mordere burde sitte i fengsel til de dør naturlig. Da slipper vi å tenke på å rehabilitere de til et liv i frihet, som er årsaken til at mange syns jeg er urimelig for å mene, for jeg syns det er bortkastede penger og ressurser.
Hvis du dreper noen så fortjener du ikke å se friheten selv heller, hvis det ikke er et mord i selvforsvar eller for å forsvare et annet liv så er det bare et mord!
Når noen blir drept som en følge av f.eks bilulykker som andre forårsaker så er det uaktsomt og det er lett å skille mellom slike drap og et mord hvor noen med kalde hender tar et liv - så det er ikke til å sammenligne heller. Uakstomhet bør også straffes, men selvsagt anderledes enn kaldblodige drap.

Så!
Ser vi da at enkelte blir vurdert til å være strafferettslig utilregnelig. Javel.
So what? Hvis hjernen din er så herpa at du ikke kan stå til ansvar for det du har gjort så er det iallefall bare å sørge for at du aldri ser dagens lys. Hva skal vi liksom med folk gående rundt blant oss som vi VET er utilregnelige? Selv om de liksom er blitt "friske". Har de en garanti for at de er friske?
Dritprat. Hvis du kan klikke sånn en gang, og til og med få det på papiret - skal du da liksom plutselig bli frisk å vandre ut blant folk uten å få straff etterpå da?

Med så mange tikkende bomber vandrenede rundt som når som helst kan klikke, skal vi ikke da sørge for at de vi virkelig vet er istand til å drepe ikke får tilgang til oss andre, vanlige, ikkedrepende mennesker?
Jeg har desverre liten, nesten ingen, tro på at noen som dreper med kaldt blod kan bli tilnærmet normal og ufarlig, og jeg ser ingen hensikt med å risikere et annet liv uansett om de kanskje muligens har skjerpa seg.

Egentlig gir jeg blanke F i om ABB er strafferettslig utilregnelig, schizo, psycho og/eller alt det andre; så lenge han aldri får se en spurv nippe korn på marken, kjenne lukten av sjø, høre lyden av kramsnø eller se ett normalt menneske i øynene på gata.
Mordere har ingenting ute i frihet å gjøre, de blir aldri friske - hvis de først kan drepe kan de gjøre det igjen. La oss heller bruke de ressursene vi bruker på å "rehabilitere" mordere til å opplyse og forhindre at de som er tikkende bomber ikke dreper noen heller.

En dømt pedofil får ikke jobbe i barnehage men en som kan drepe får gå fri?
Han negeren (ja for han var neger) som drepte et menneske på trikken i Oslo går fri, for han ble "frisk".
Hvis han gjør det igjen er det da hans feil eller de som gir han muligheten til å gjøre det igjen?Hvorfor får ikke han fengselsstraff når han er blitt "frisk" da? Man er jo søren uansett ikke frisk når man dreper noen...

Hvis man er så loco at man tar livet av 77 mennesker i en jafs - er man ikke da så loco at man kan bare stenge denne i ei celle resten av livet and call it a day? Spiller det noen rolle om han var psyk eller ikke, på papiret? Personlig ville jeg heller betalt mindre skatt og sett slike råtne i et mørkt hull istedet for å ha en fra midtskill kommune til å bruke dagen sin på å prøve få ham "frisk".
De stresser så mye med å finne ut om de kunne plukket opp tidligere om fyren var istand til noe sånt, hva om de heller hadde hatt mer ressurser og midler til å finne ut dette før da - så hadde det kanskje ikke skjedd. De pengene det nå vil koste å dulle med fyren nå kan de heller bruke på å stoppe andre slike grønnsaksblandinger så ikke det skjer igjen.

Sikkert mange som syns jeg er lite menneskelig, eller slike fancye ord fra psykologiens ordbøker for å mene dette men det bryr jeg meg fint lite om. Bruk pengene på å forme folk som ikke dreper istedetfor å prøve fikse opp en feil som aldri blir rett.




2 kommentarer:

  1. Like bloggen din. Du skriv utrolig bra!

    Straffedømte pedofile burde i ett idèellt rettssystem få dødsstraff, etter min mening. Med èn eneste hensikt; å rydd plass bak muran. På den måten kan unge førstegangsdømte heller bruk plassen, og dermed slipp å stå i kø, for å slipp INN i fengsel. Vad tycks?

    Hejjjno!

    SvarSlett
  2. Takk :)
    Ja du sier noe der, rettsvesenet i Norge gjør jo at "småkriminelle" ikke får soningsplass så de blir storkriminelle istedet når de ser hvor teit systemet er.
    Pedofile er en annen genre enn mordere, på en mpte (selv om de også "tar" liv...) De burde bygd et fangehullsfengsel på ei øy og shippa de verste dit, på livstid.
    Hva skal vi med dem liksom? Tror prosenten som blir bedre etter soning er så liten at det er ikke verd det.

    SvarSlett