MEN TANKENE MINE FÅR DU

17. august 2011

Nå altså, er det nok! (?)


På venterommet i dag satt det 2 stykker og diskuterte dagens blowout-tema. Jeg ble så provosert at jeg var nære på å reise meg opp å rope til dem med Rammsteinstemmen min at de snart måtte holde kjeft.
Ettersom jeg, faktisk, er godt oppdratt stappa jeg heller fingrene i ørene og begynte å vugge mens jeg nynnet på refrenget til Cornelis Vreeswijks Turistens klaga!
Jeg gjorde egentlig ikke det siste der, men jeg hadde lyst til det for det hadde vært veldig kult, jeg gjorde bare noe så kjedelig som å lese videre i et urgammelt Tara som lå der og prøvde å ignorere dem.

Men poenget. Folk er litt for hysteriske i forhold til rekonstruksjonen til det som skjedde på Utøya og tar litt mye av for å gjøre det til enda en forbrytelse at politiet kom for sent frem.
Altså; jeg syns utrolig synd på alle de rammede og pårørende i denne saken og hjertet mitt blør litt hver dag for alt de måtte gjennom. Men skal man ikke sette seg ned å puste litt med magen nå?
Selvfølgelig må politiet få gjennomføre en rekonstruksjon, og da mest logisk på gjerningsstedet.
Og selvfølgelig hadde det ikke vært utrolig lobotomert å opplyse om tid og sted for dette til alle og enhver? Tror dere seriøst ikke at av alle som da hadde visst dette hadde det vært minst èn Wannabehero som hadde gjennomført et attentat mot mannen så mange påstår de vil drepe med bare hender?
Personlig vil jeg at han skal leve og forhåpentligvis en dag føle anger for hva han har gjort.


Hvordan skal vi kunne lære mest mulig om hans syke tankegang om vi ikke lar han leve, i et bur selvsagt, slik at vi kanskje kan forhindre at noe slikt gjentar seg? Om noen plaffer ham ned vil vi stå der med altfor mange ubesvarte spørsmål og det tror jeg de fleste er enig i.
Ja det var kjipt for de som så ham på vei over til rekonstruksjonen med båt, og for de som så bilder av at han sto med laddegrep i avisen - men kjære meg, hva med å blunke skikkelig lenge sånn at dere ikke ser? Det blir som å klage på hvor kjedelig Nrk er istedet for å bare bytte kanal. Hvis man kjøper avisen eller åpner nettsiden til en avis så må vel alle skjønne at man kan risikere at det er et bilde eller 14 av ham, og da må man heller la disse tingene være da.
Dessuten kan man ikke skånes for alt i verden, og hvis pårørende vil vite nøyaktig hva som skjedde med sine kjære så må faktisk dette til.
Enkelte mener både at CIH er teit fordi han mener vi ikke skal bruke så mye ressurser på etterforskningen fordi han mener at kanskje detaljene kanskje ikke er bra for pårørende, i tillegg til at de syns det er tragisk at ABB var med på rekonstruksjonen nettopp for å finne ut  mer om detaljene. Kan dere ikke bestemme dere for hva dere egentlig synes and stick with it? Det CIH sa var unødvendig å si høyt men man kan lese mellom linjene og heller prøve å ikke satanisere alt folk sier. Siv Jensen fikk også gjennomgå for en uttalelse rett etter hendelsen som var tatt ut av kontekst og som startet en slags heksejakt på alt folk sier som kan være feil for noen i denne saken.

Synes også det begynner å bli litt for mye teorier om hvor fort politiet kunne kommet til Utøya. Hva med å se helheten og huske at han tross alt sprengte ei bombe ved Regjeringskvartalet først, kanskje muligens litt for å avlede politi for å få fritt spillerom til Utøya.
Selvsagt hadde det vært flott om de hadde kommet dit tidligere og flere liv ble spart, men nå er det desverre slik at sånn ble det ikke og jeg tror ikke det hjelper noen at man gjør politiet til en syndebukk nummer 2 for dette. Vi må heller lære av det som skjedde og innse at selv om mye kunne vært anderledes så må vi se denne særdeles spesielle dagen for det den er; en tragedie. En vi kan lære av og helst ha bare den ene syndebukken for. Å begynne slik tendensen er nå føler jeg blir bare et bredere smil til en viss en. Mulig jeg tar feil, men det er faktisk lov å mene.

Når jeg leser gjennom dette høres jeg sint ut, men jeg er egentlig bare oppgitt altså. Mange sier vi må gå videre, og selv om jeg synes det høres så kaldt ut - så må vi jo faktisk det.
En nettavis i dag hengte til og med ut en eiendomsmegler fordi de skal ha boligvisning på søndag. Søndag er sørgedag for tragedien. Personlig syns jeg ikke man skal henge ut noen for å leve videre og synes de som "glemmer" at det er sørgedag må få gå på cafè, kino, visninger og kiosken også denne dagen.

Blir litt rørt av denne sangen egentlig, alle har vel den litt i hjertet sitt:

4 kommentarer:

  1. Er så hjertens enig med deg Anne - du kan få sakt det du! klem til deg fra meg ;)

    SvarSlett
  2. Godt å høre Katrine, det er ganske viktig syns jeg. Klem til deg også ;*

    SvarSlett
  3. Er så enig.
    La nå snuten få gjøre jobben sin i fred. Skal de klage så bruk tida si på PST eller andre som er med i hviskeleken....

    SvarSlett
  4. Ja syns synd på politiet på en måte, de har jo ikke akkurat erfaring med slike saker og man kan kun lære av slikt.

    SvarSlett