MEN TANKENE MINE FÅR DU

3. mai 2010

Et hjertens sukk


I dagens Vg står det om alle de barna som har blitt drept av en av sine foreldre. Det er så grusomt at man nesten ikke klarer lese, men man burde. Man må få fokusen på hva pokker som er galt når folk kan gjøre slikt. Noen av disse barnemorderne tar sitt eget liv og etterlater dermed all "straff" til andre etterlatte som må sitte igjen med både sorg og utallige ubesvarte spørsmål.
De som ikke tar sitt eget liv etter en slik grusom forbrytelse får en minimal straff enten i fengsel eller i form av tvungen psykisk helsevern. I tillegg dømmes de til ulike erstatninger, noen så lave at man lurer på hva denne erstatningen blir utregnet på bakgrunn av.

Det er klart at når en forelder er i stand til å drepe sitt eget barn så er det noe som er feilkobla i toppen og at de trenger hjelp. Det er (tydeligvis) ikke lett å fange opp dette før etter slike grusomheter skjer og da er det for sent for de små i allefall. Jeg slites litt med hva jeg mener er rett i ettertid. Egentlig mener jeg de bør bures inne resten av livet og bare dø en langsom og pinefull død, men av alle typer mord som skjer så er det de som dreper barna sine jeg tror er de eneste som kan berettiges med at det kan ha skjedd i en slags psykose.

Det jeg syns er skummelt er at det virker som om alle som begår mord nå skylder på at de var i psykisk ubalanse. Jeg føler dette begynner å bli en billig unnskyldning for å få lavere straff i de fleste drapssaker og jeg syns av og til må man bare innse at folk dreper for en Bugg nå i 2010, og det uten å ha psykiske problemer.

Når det gjelder barnedrapene så tror jeg alle instanser må skjerpes, det psykiske hjelpeapparatet før slike ting skjer må bli bedre, strafferammene må endres og også de som har barn må sikre ungene sine ved å be om hjelp når man har mistanker om at en av foreldrene er på gyngende grunn. Selv om det ikke alltid er signaler på at en slik tragedie kan skje så er det jo tydelig at man kan aldri vite, så desverre er dette noe som vil skje igjen, men forhåpentligvis kan man redusere tilfeller av det ved at alle instanser fungerer.

4 år for å drepe et barn på 3 måneder?! Livstid for drap burde vært et minimum for å få en mulig preventiv effekt. Såfremt det ikke er i selvforsvar eller uaktsomt. Jeg blir nesten litt sinna, men mest oppgitt og utrolig skuffet på ofrenes vegne. 4 år. Det er nesten flaut, hvilken straff er det? Minimumstraffen for pengeforfalskning er 3 år for å sette det i perspektiv.

Nå må jeg avslutte, ble mer og mer sinna mens jeg skrev og tror ikke jeg bør la fingrene mine være medskyldig i et verre verbalt utbrudd enn hittil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar