MEN TANKENE MINE FÅR DU

29. april 2010

Lettlurt eller bare godtroende


Reklame, et onde som suger oss for penger hver gang vi virkelig tror at vi får 3 cm lengre vipper av en mascarakost som ser nøyaktig lik ut den som gjør at de blir bare 2 millimeter lengre. Det er ikke bare når Tv3 har 5 reklamepauser på et 40 minutters program jeg blir oppgitt, men også når man faktisk kikker på reklamen og ser hvordan de lurer folk til å bruke tonnevis med penger på danse-dvdèr og apparater som til syvende og sist bare står i veien.

Altså; de viser deg f.eks hvordan du kan kjøpe en dvd som viser deg hvordan du kan danse deg til et vekttap bare ved å lære deg disse dansetrinnene! Man kan jo egentlig bare sette på en cd og danse slik Madonna gjør og spare seg 500 spenn. Ikke nok med det, men med liten skrift påpeker de jo at man må ha et sunt kosthold og følge en diett for at det skal virke og at det ikke virker kun hvis man slenger seg med i den morsomme dansen. Endrer man kostholdet så går man uansett ned hvis man bare rører seg litt mer.

Men det mest latterlige er jo disse før og etter bildene i mange av disse slankereklamene. Man ser bilder av ei snelle som har gått ned 15 kilo og viser bilder både med og uten disse 15 kiloene. Det besynderlige med disse bildene er at på før og etter-bildet har hun, og de andre, som regel nøyaktig de samme klærne på seg. Hello.
Hvis, eller rettere sagt når, jeg går ned 15 kilo så skal jeg kjøpe meg nye truser og ny bh. Photoshop skal iallefall ikke tvinge meg i den samme sloggien man bruker når man skal både holde inn, holde opp og holde sammen bilringen på 15 kilo.

Når det er sagt så er det enkelte reklamer som er litt mer sannferdige. Jeg kjøpte Define hårpudder for å se om håret kunne få seg en løft. Det funket faktisk og selv om håret blir litt sånn spesielt å ta i så er det topp hvis man skal en tur på byen eller pønte seg for noen.
Vil understreke at Define ikke har sendt meg en dritt for at jeg skulle skrive dette, men om de skulle føle en trang til det etter å se hvordan jeg for en gangs skyld sier noe positivt om dem så er det hjertelig velkomment. De kan også få et gratis tips med på kjøpet:
Drit i den evindelige reklamen deres på tv hvor frisører står å skryter av Define, det er ikke en eneste frisør, så vidt jeg har sett, som selger eller bruker Define i salongen sin! Etter ørten år med samma reklamen så går det an å finne på noe nytt, mer ærlig, som har en bedre virkning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar