MEN TANKENE MINE FÅR DU

30. mars 2010

The rules of text-messaging


Først og fremst så er det sikkert noen som føler seg truffet av dette innlegget, noen uten grunn og sikkert noen med god grunn. Men ut må det - etter X antall timer med å prøve å skjønne hvorfor enkelte folk egentlig har mobil.

1. Når man skal sende sms til noen så holder man seg til "åpningstiden"! Å sende meg sms midt på natta med innhold som ikke truer nasjonens sikkerhet eller angår sykdom i familien er temmelig uhøflig og faktisk ganske slemt.
Mobilen er ikke et redskap man bare slår av lyden på hvis man ikke vil bli vekket av den midt på natta av enten fylle-sms eller sms man egentlig kan sende på et tidligere tidspunkt. Enkelte må være tilgjengelig for viktige familiære ting også på natta.

2. Når man mottar en sms med et konkret spørsmål, innenfor denne "åpningstiden", så er det få unnskyldninger for at man ikke besvarer sms. Skulle man mot formodning motta en sms man ikke vil svare på av ulike årsaker så svarer man heller med et ærlig svar på spørsmål, eller er så ærlig som meg og sier at man ikke gidder å svare. Folk man ikke trenger å svare er kun plagsomme beilere eller folk man ikke har en nær relasjon til.
Personlig sier jeg heller fra hvis jeg er dritlei kontakt fra et menneske, og gjerne hvorfor. Dette forventes tilbake også når jeg sender sms, får jeg ikke svar ser jeg på det som ignoranse og/eller respektløshet.

3. Sms sendt under påvirkning av alkohol er til en viss grad tilgivende, da dette er nærmest som å være utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Jeg har også selv vært utilregnelig i det øyeblikket og jeg sletter derfor alltid sendte sms før jeg sovner etter en fuktig fest.
Men de som sender meg sms KUN i fylla venter jeg med å svare på til jeg vet de er edru. Kun for å fremprovosere en mulig edru respons.

4. Å ringe folk fra lomma, altså å ikke ha på tastelås, er ganske kjipt for oss som heter noe som begynner på A. Jeg har snakka med kuken til så mange mannfolk, som har glemt å sette på tastelåsen, at jeg ønsker jeg het Laura.


På mange måter kan man egentlig bruke disse reglene også, de kan virke litt kjent:

1. Skriv ikke en lang melding uten trening.
2. Du trenger ikke alltid melde til andre om hvor du går.
3. Vis respekt for mottaker og svaret du får.
4. Vær rustet for dårlig batterikapasitet og ha alltid med deg lader.
5. Lytt til folk som har hatt mobil lengre enn deg.
6. Bruk vett og forstand.
7. Send ikke sms bare for at du er ensom.
8. Sjekk meldingen før du sender den, det er ingen skam å slette!!
9. Spar på kronene og grav deg ned om du ikke kan følge disse reglene.

-God påske-

2 kommentarer:

  1. Men du Bardi. Jeg svarer ikke på sms-er med en gang om det ikke er viktige ting. Om det er en sms på mandag der det står "skal vi finne på noe i helga?" kanskje jeg svarer på onsdag. Jeg hater telefonen min, og vil styre selv når jeg skal ha kontakt med folk. Om den ringer når jeg ikke er i humør til å prate igger jeg den. Jeg har ikke mobil for å være tilgjengelig hele tiden, men for å være tilgjengelig om det skulle være noe. Og så kan jeg bruke den til å skravle når _jeg_vil skravle. Men jeg screener samtaler som bare det. Og det er ikke for at jeg har noe i mot noen, men fordi noen ganger vil jeg prate og noen ganger ikke, serru.

    SvarSlett
  2. Hei "Neket", fint at man kan være uenig:)
    Hadde vært enda finere om du turde være uenig med navnet ditt og ikke et pseudonym..
    Men syns du ikke at du er litt egoistisk når du selv skal bestemme viktigheten av ditt svar på et spørsmål fra noen? Kan jo hende spørsmålet er viktigere for den som spør enn for deg og jeg håper jo at den dagen du selv trenger at noen svarer når du ringer dem at ikke den du ringer har samme holdning som deg - for da får du kanskje ikke svar selv. Hvis det er noen du ikke vil prate med så kan man heller rett og slett bare si det og si man ringer senere, du vet jo ikke viktigheten i at noen ringer deg ellers... Men det er no _min_ mening.

    SvarSlett