MEN TANKENE MINE FÅR DU

15. februar 2010

OL og unger 2010




Nå har vi lært at; man kan faktisk dø av å ligge på et kjelke i 150 km/t hvis ting går galt. Ikke nødvendigvis fordi sikkerheten er for dårlig, men fordi man i utgangspunktet setter seg selv i risiko tvert man gjør aktiviteter som er litt mer heavy enn strikking.
Tusenvis av bedrevitere forteller hva som hadde vært bedre rundt sikkerheten når den Georgiske fyren ble slengt inni en stålbjelke og døde. Jeg tror ikke det er mulig å få sikkerhet så bra at man aldri er i fare, man må godta at enkelte faktisk er veldig uheldig. Det har blant annet dødd folk som sparker fotball, kjører slalåm og båtrace og med litt vett i toppen så vet vi at vi er ikke udødelige - enkelt og greit.
Leste på ei debattside etter denne ulykken at ei dame hadde ringt Nrk og kjefta dem huden full fordi de viste ulykken på tv. Latterlig! Man har av- og på-knapp og hun burde heller sette pris på alt hun slipper se, som er mye verre, rundt omkring i verden. Ta deg en tur til Haiti; pingle!

Men sånn sikkerhetsprat og skyldspørsmål...det minner meg om barnehager og overbeskyttelse av unger! Da jeg var ung, og ja-det er noen år siden, da lekte vi ute,inne, høyt og lavt. Og datt vi ned fra klatrestativet så børsta vi av oss, tørka blodet med håndbaken og prøvde på nytt. Vi spiste sand og snø, vi fikk klatre i trær og jeg husker til og med jeg så 2 stykker som bytta buser!
Men nå! Nei nå er det så mange lover og forskrifter at ungene får jo knapt lov å leke mor,far og barn lenger. Jeg tror unger har godt av å lære the hard way, at man kan ramle,slå seg og få et kutt på kneet. Klart man skal ha det så trygt som mulig er, men altså; ulykker hender! Både i akebakken til ungene og de voksne. Jeg tror ikke jeg mener det jeg mener fordi jeg ikke har unger selv, dette er sunn fornuft. Av og til er man bare på feil plass til helt feil tid.

Det er mandag! Jeg er på rett plass men mandager er alltid feil tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar