MEN TANKENE MINE FÅR DU

16. februar 2010

Røyking


Hvis det er meningen at jeg ikke skal kunne ta meg en røyk mens jeg venter på bussen lenger så kommer jeg til gå hjem istedet! Seriøst, hva feiler det de som sitter der og finner på stadig nye regler som skal gjøre det enda verre for oss røykere? Jeg ser dem for meg der de sitter med djevelhorn og lange hoggtenner mens de gnir seg i hendene og finner på ting de tror gjør at jeg stumper røyken. Skjønner de ikke at de fleste av de som røyker ikke røyker fordi de vil men fordi de ?

Det er flott at det er forbudt å røyke innendørs på restauranter etc. Inne er det lett å skjønne at det er plagsomt for ikkerøykere å bli passive røykere. Ulempen er jo at man kjenner dritlukta til alle de som blir slappe i fisringen når de ute på byen og står der og gasser mens de prøver å se sjarmerende ut samtidig. Men skal de nå nekte folk å røyke ute i friluft også så begynner det å ligne på sjikane! Jeg slutter ikke å røyke av at noen står å skuler på meg, henger opp forbudsskilt eller nekter meg å ta en røyk når behovet melder seg. Jeg får bare enda mer lyst på røyk. Enkelte studier har jo vist at nikotin hjelper på hukommelsen og konsentrasjonen til folk og hvis de tvinger folk til å slutte så blir det temmelig mange glemske folk som løper rundt og ikke vet hverken hvor de skal eller hvorfor.

Jeg skulle gjerne slutta i morra jeg, men det er en stor avhengighetsgrad med inni bildet, og selv om jeg hater røyken så vil kroppen ha sitt. Da er det nesten verre å kjenne gamle kjerringer på bussholdeplassen med parfymer som var moderne kun i 1998 og årene før. Skal vi begynne å nekte folk alt som kan være sjenerende for andre så må de tømme Munkegata for tiggere først og fremst. Eller for pokker; la de stå der med askebeger å ta i mot sneipene vi røykere må kvitte oss med istedet! Blir folk så plaget av røyk at de må gå vekk et par skritt, så syns jeg synd på dem. Vi er i 2010 og det florerer med ting vi ikke liker å ha rundt oss; utlendinger, tiggere,narkiser,voldelige og fulle 20åringer og røykere. Av disse er det vel røykere som er minst farlig.

Skjerpings, vi som røyker vet det er farlig og vi kommer til å slutte. En vakker dag. Det er "bare" 65 som utvikler lungekreft av passiv røyking i Norge - hvor mange blir utsatt for unødvendig vold?

9 kommentarer:

  1. Men Snuppa da, røyk du,men ikke okkuper busskuret mens du damper ,pust godt ut all røyken FØR du går på bussen,-og for all del: ikke ta med deg sneipen inn på bussen! blæh Egentlig så driter jeg i det da,for jeg tar ikke buss, dog om sant skal sies så er nikotin og spritånde skylden for at jeg ikke gjør det heller da

    SvarSlett
  2. Jeg skal røyke til jeg slutter:) Men som sagt, folk har naturlige og tilførte kroppslukter som kan være verre enn røyklukt asså... Så røyklukt er ikke alltid verst.

    SvarSlett
  3. Det var litt fiffig at det ikke skulle være lov å selge tobakk etter 20:00, for det er sent på kvelden det er virkelig farlig å være passiv røyker :p

    -R

    SvarSlett
  4. *fnis* ja sant! Herregud, det er så utrolig molbo at jeg nesten røyker på trass. Og øke aldersgrensa til 20 er jo virkelig viktig - for å kjøre bil har vi jo sett 18åringer kan uten å kjøre seg ihjel men å kjøpe røyk; det er farlig det.

    SvarSlett
  5. morro... men hvis nikotin hjelper på hukommelse osv, betyr det at røykere har bedre hukommelse enn andre??
    Jeg synes absolutt at folk må få røyke utendørs, å stille meg i en oppmalt røykesone hadde jeg aldri gjort, da hadde jeg heller latt være... Og bir det sånn, ja så skal jeg heller slutte... Ikke fordi de tvinger meg, men fordi jeg vil :P

    SvarSlett
  6. Røykere har bedre hukommelse ja, sier de, hvis jeg ikke husker feil :P Og det har vist en effekt mot alzheimer også, men sånt endrer seg jo for hvert år. Jeg skal slutte når jeg blir mor, så blir nok røyker en stund til.

    SvarSlett
  7. Jeg vil gjerne vite hvem DE er da, for det høres litt for dumt ut :P
    Jeg slutta når jeg var gravid, men det er visst håpløst å være tynn ikke-røyker....

    SvarSlett
  8. "De" er en gjeng forskere på Kings College.

    SvarSlett
  9. Jaddah, det ER dumt å røyke, blablabla osv... Vi VET det..! Men det finnes positive ting med nikotin også. Røykere har 40% mindre av enzymet MAO B (Monoamin Oksidase B) enn ikkerøykere, og MAO B's oppgave er å bryte ned dopamin, så jo mindre MAO B - jo bedre. Signalstoffet dopamin er med på å trigge belønningssenteret i hjernen og da blir vi glad! :D Det er derfor vi blir så amper i abstinenstida når vi prøver å slutte å røyke... :P Og mindre MAO B-nivå gir forresten mindre sjanse for å få Parkinsons. Nikotinet hemmer også gledesdreperen GABA (Gamma Amino Butyricacid), som motvirker effekten av økt dopaminnivå.
    Ja, jeg er nerd... :P
    Jeg syntes det var dritgodt med røyk før og er livrett for å jinxe at jeg har snart holdt opp røykinga i to mnd, men bættere, jeg er stolt! Og nå føles det dritgodt å være røykfri, og jeg må nok innrømme at jeg beklageligvis har blitt en sånn som fnyser av folk det stinker røyk av på bussen... :P Sorry..! :P (Det betyr vel bare at jeg har fått tilbake luktesansen) :P
    Men jeg blir jo ikke høy på pæra av det..! Folk må da pidskede meg få bestemme sjøl hva de vil, jævla røykepoliti?!? Det finnes grenser...

    SvarSlett