MEN TANKENE MINE FÅR DU

27. februar 2010

Back on track

Vel, nesten iallefall. Herregud det er pyton å være syk!! Nå har jeg hatt tett nese i 6 dager, feber, hosta og ikke kunne vært ute - så nå er det deilig å kunne sitte oppreist uten at man må ha smekke på.
Blogging har vært helt uaktuelt, jeg har nyst hver gang jeg kikket på pc eller tv-skjerm så da sier det seg selv det er best å la være. Dette er ikke av de vanlige innleggene mine, mer et sånt; TENK-SELV-DAinnlegg.

I en stund nå har jeg blitt invitert til sånne "Hat Viggo og Jan Helge-grupper" på Facebook. Og jeg misliker det sterkt. Misforstå meg riktig; jeg er ikke glad i de 2 i det hele tatt! Men å lese de innleggene på de hatgruppene er nesten som å lese dagboka til Hitler! Det er så utrolig lite interessant å se folk skrive; Drep dem! De burde blitt hengt! Vi skal drepe dem sakte! Blablabla. Herregud, for et lavmål. Så lite konstruktivt, så lite interessant, så lite gjennomtenkt. Enkelte av de som har skrevet innlegg der virker som om de er lam fra halsen og opp!

Å slippe ut noen for god oppførsel er egentlig ganske naivt når de i utgangspunktet kanskje aldri har hatt god oppførsel. Men jeg syns uansett at ALLE fortjener en fair rettssak, og selv om jeg tror Viggo er like skyldig som Jan Helge - så er han faktisk dømt kun på grunnlag av Jan Helges vitnemål. Og jeg syns det er dumt at man skal kunne bli dømt så lett, det gir ikke meg noen trygg rettsfølelse iallefall og tror neppe alle kan syns det er greit?

Dessuten syns jeg at alle mordere er på samme linje. Selvsagt er det mer gripende når det er små barn som blir drept - men jeg tror nok at de pårørende til andre drapsoffer syns at morderen til deres datter er like ille, og kanskje verre, selv om datteren har passert 18.
At Baneheia-drapene var bestialske og opprivende er det ingen tvil om, men hva pokker hjelper det å drive med massesuggesjon for at andre skal hate folk mest mulig og selv ønske å drepe noen? Jeg er sikker på 90 % av de som mener så masse om de drapene ikke vet en brøkdel om fakta rundt saken. Da blir det som at jeg skal si at det "sikkert ikke er så vondt å bli sparket i ballene"

I tillegg så har en drapssak flere pårørende, de som utfører dem har også foreldre, ofte. Og tenk så vondt for foreldre til en morder å lese alt det grusomme folk vil gjøre med deres barn. Enkelte legger jo også skylden på foreldrene for deres barn sine handlinger. Nei, skulle ønske det ikke var så mange seriøse hatgrupper-det kan neppe komme mye godt ut av dem.

Sånn, da kan jeg slappe av igjen - dette måtte jo bare ut!

1 kommentar:

  1. Nok en gang så skriver du det jeg tenker. Er så enig med deg!

    SvarSlett