MEN TANKENE MINE FÅR DU

16. august 2012

Rull inn en meter da


Enkelte burde blitt tvunget til taushet med hjelp fra ståltråd og bedøvde stemmebånd.
Seriøst, hva er greia med at alt Madonna gjør liksom har blitt så galt?
Hvorfor skal alle bry seg så jævlig om ting som det stinker sjalusi og en dårlig evne til å skille mellom oss vanlige og stjerner av?
Hun er 53 år og ser ut som om jeg kunne vært mora hennes, men viser hun frem det så er det jo helvete løst blant profesjonelle kritikere i tillegg til kritikerne som sitter hjemme i sofaen og vet "alt" basert på Wikipedia og Se og Hør.
Kjære meg.
Nå har hun fått kritikk for å vist rompe, pupp og rygg.
Men når Rhianna har minst mulig klær på seg, ja, da er det helt greit.
Når Fuck for Forrest har seg på scenen så tramper folk takta.
Når hardrock-band bare brøler i sangene sine så ingen skjønner hva de synger så digger folk dem.
Dama er ikke søkkrik av å være upopulær, og hun er ikke flott å se på gratis. Bokstavelig talt. Om hun bruker en million på operasjoner, ja så? Hun kan!

Mulig mange er uenig med meg i neste punkt, men sånn er livet - alle kan ikke være enig. Jeg glir over i noe som ikke har med kropp men sinn å gjøre.
Hun fikk også pepper for ikke å ha tatt hensyn til ofrene etter Utøya når hun har med våpen som en del av sceneshowet.
Really? Det er å dra det så langt at jeg blir mer provosert av de som kritiserer dette. Det var ingen hemmelighet at dette var en del av showet så da kunne de som mente dette var dumt/skremmende/usympatisk heller latt være å betale for å gå å se det. Eller?
At hun har med våpen generelt kunne de heller ha nevnt og eventuelt mislikt, men ikke pga en gruppe mennesker.
Skal en kunstner/artist tenke på hva alle tilskuere kan risikere å føle så kan de jo bare selge mikrofonen å kjøpe seg ei bingoblokk.
Man kan jo ikke betale for å gå å se noe man vet kan være opprivende og klage etterpå?

Har selvsagt sympati så det holder for alle som opplevde Utøya, men jeg har dårlig evne til å skjønne at de mener hele verden skal ta hensyn til dette for hver minste situasjon de kommer opp i fremover.
Skal jeg be folk slutte å ligne på overfallsmannen min?
Skal folk som har mistet noen i en bilulykke slippe se biler?
Skal barn som har vokst opp i alkoholikerhjem aldri se en ølflaske?
Ja, satt på spissen - men skjønn?
Man kan ikke forvente alt.
Alle forstår, men alle kan ikke leve med deres skrekk. Det må også de forstå tilbake.

Ja, de opplevde noe forferdelig - men ikke dra det lengre enn folk syns er forståelig. Jeg vet det er mange der ute som knapt tør si høyt at de mener at mange drar ting litt vel langt i enkelte saker.

Alle har forståelse for deres skrekk, deres smerter og deres opplevelse - men ingen syns det er nødvendig at dette skal bli en forklaring på alt som skjer med dem og rundt dem fremover. Det er faktisk andre folk som har opplevd vonde ting også, mistet folk i grusomme hendelser - enkelte av disse føler at det ikke er "grusomt nok" når det blir så mye fokus på den dagen.

Man må gå videre. Man må kanskje av og til stå ansikt til ansikt med noe som minner på eller virker som, men man kan bare ikke stoppe verden.
Du syns kanskje jeg får det til å høres så enkelt ut, men altså - man må jo tro at det skal gå an å komme videre med dette på en enkel måte fremfor å tro og si at det er vanskelig?
Selvoppfyllende profeti!
Dette klarer jeg!








1 kommentar: