MEN TANKENE MINE FÅR DU

26. desember 2011

Lett blanding





Fikk dette bildet på Facebook og syns det er lovely. Barn får sagt det, både med og uten vilje.
I julen kom det som vanlig frem noen gode historier midt oppi julepapir, kalkun og mine ekstremt populære jødekaker.
Min bror overhørte min nevø kalle sin lillebror homo under en "diskusjon" for noen år siden. Han spurte den største om han visste hva en homo var.
Ja det visste han selvsagt. Han fikk da beskjed om å forklare dette.
-" Det er når 2 gutter er forelsket i samme jente vel!"
Herlig.

Barn er så skjønne og enkle. Ikke alle, men mange. De fleste er skjønne, og de som ikke er det har blitt sånn mest på grunn av dårlig oppdragelse.
Men det er egentlig et stort sprang til det fæle jeg leste om i julen.... Herregud hjertet mitt ble nesten delt i 2 av historien om Tesslynn Kiser. Jeg vil ikke skrive detaljer om det her, mange velger å ikke ville vite slike ting og det respekterer jeg. Så de som vil lese om henne kan trykke HER, det er vond lesning.
Jeg liker selvsagt ikke å lese slikt jeg heller, men jeg liker å vite, jeg vil kjenne historien og tenke at, som i dette tilfellet, så vet jeg hvem Tesslynn er. At selv om hun levde uten at noen brydde seg så bryr noen seg nå.

I en diskusjon for noen år siden fikk jeg vite at ettersom jeg ikke har barn så har jeg knapt lov å mene noe om barneoppdragelse eller andre ting som handler om følelser rundt det å ha barn.
Altså, dere som tror vi som ikke har fått barn ikke har evnen til å skille mellom rett/galt, bra/dårlig eller i det hele tatt ha en mening om barn; det argumentet er mer latterlig enn folk som tror at man får fred ved å krige.
Mange tror at materielle ting og frihet er alt ungene trenger for å bli lykkelige, men det er rammer/regler og kjærlighet som gjør at barn blir trygge, og mange finner ikke balansen i dette.
I disse juletider syns jeg det er viktig å lære barna om takknemlighet, om å sette pris på det de har og ikke hva alle andre har. En psykolog mente før jul at man måtte forberede barna på hva de skulle få til jul så de ikke ble sjalu på de som fikk mer.
Heihei! Skal man ikke heller gjennom hele oppveksten lære barna at det er forskjell på alle? Ikke fokusere på at kanskje Ida får ei Canda Goose jakke mens de får "bare" en X-boks, men på at enkelte barn opplever julen som et traume med for mye alkohol og kanskje ingen gaver eller kjærlighet. Fortell heller barna at i hele livet vil det være forskjell på alt vi får og ikke får og at takknemlighet er en viktigere enn status blant venner. 
Jeg fikk forresten masse fint til jul så jeg har vært snill. Ikke Ipad-snill, men snill :)


Nei nå må jeg stoppe, ellers blir enkelte sure på meg og sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om.
Kanskje jeg ikke vet det, men kanskje ikke alle dere vet heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar