MEN TANKENE MINE FÅR DU

10. juni 2011

Til en liten pike



Kjære Eva

Det er trist at du ikke lenger er hos din familie og dine venner. Du har mange som savner deg og du har tydeligvis satt dype spor hos de som fikk gleden av å kjenne deg i 14 år. Jeg kjente deg ikke, for meg er du bare et bilde i media på hvilken grusom verden vi lever i og hvilke konsekvenser andres handlinger kan få for uskyldige.

Tenk, 14 år bare - og noen tok fra deg tryggheten din på en måte så grusom at du ikke orket å våkne til en ny utrygg hverdag.
Ingen kunne hjelpe deg da de forgrep seg på deg på en måte som ingen fortjener. De var mange og du var alene.
Ingen har stått frem å tatt sin straff for sin handling som førte deg så langt ned at du ikke orket mer.

Ingen skal oppleve å gå gjennom noe slik du gjorde og ingen burde slippe unna med det de gjorde mot deg og desverre flere jenter. De har aktsomt forgrepet seg på deg og uaktsomt tatt livet ditt.
Ingen tror at slikt vil skje dem, det trodde sikkert du også. Men det kan skje alle, hvor som helst, når som helst og KUN fordi disse mennene ikke har evnen til å fatte hvor fornedrende og vondt dette er. Både når det skjer og lenge etterpå....

Jeg håper at din sak, ditt liv og din død vil lede til at noe skjer i systemet slik at mange færre vil slippe oppleve dette. Det er veldig typisk at noe alvorlig må skje før noe alvorligere blir gjort - og selv om det er trist at det måtte skje deg så ville det vært bra om det ville føre til noe som kunne hedre ditt minne. Det kan ikke ende verre enn det gjorde med deg og det burde være alvorlig nok til at systemet endres slik at disse mennene får den straffen de fortjener for å ødelegge et liv. Politiet må få ressurser nok til å kunne være synlig nok i risikoområder, straffene må bli strengere slik at det blir mer avskrekkende å gjennomføre noe slikt og en natteravnpatrulje som er større både i mengde og areal kunne nok ha hjulpet masse.
Jeg liker ikke å dra inn rasepolitikk, men alle ser jo at de fleste voldtekter som anmeldes nå har menn med utenlandsk opprinnelse og jeg har ingenting i mot at slike blir sendt hjem om de forgriper seg på jentene våre.

14 år er for lite til å smake på livet, 14 år er er for lite til å måtte ta et slikt valg som du følte du måtte.
Dine overfallsmenn vil knapt få noen måneder i fengsel for sin ugjerning. Hva er det mot alle de årene du egentlig hadde igjen?
Jeg håper du har det bedre, tryggere og at dine etterlatte klarer å komme seg til en slags ny hverdag etter tapet av deg. Jeg håper at du ikke døde redd, at du ikke kjente mer smerte og utrygghet, jeg håper at dine gjerningsmenn aldri får en normal hverdag og at de hver dag blir påminnet hva de har gjort.
Jeg håper du kjenner den kjærligheten, omtanken og varmen folk føler når de leser om deg og at du er den siste jenta som blir skremt til en slik fortvilet handling. Vi andre skal leve i det håpet du hadde mistet.

Tenk at så mange bryr seg om deg, ikke bare de som kjente deg og er glad i deg - men også oss som leser om deg i avisen, hører om deg fra kjente, oss som før trodde vi var trygge i nærområdet vårt.
Jeg så et bilde av deg og det viste en vakker ung jente med et varmt blikk, jeg forakter de som tok det fra deg.

Hvil i fred lille pike.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar